Handel, told og slaver

Hvilke sider på Historiefaget.dk

Personer

Trinmål

Efter 8. klasse vil eleverne være i stand til at:

Historie i fortid og nutid

  • relatere Danmarks historie til udviklingen i andre områder af Verden i forbindelse med kolonitid, ekspeditioner og udvandring.
  • forklare om årsager til og følger af emigration, immigration og mobilitet, herunder europæisk kolonisering af den 3. verden.

Tid og rum

  • anvende emner og temaer, som er opført på klassens tidsfrise, som fikspunkter for nye tidsangivne oplysninger.
  • demonstrere sikker anvendelse af relativ kronologi.
  • pege på tidstypiske problemløsninger i relation til handel over grænser og menneskerettigheder.

Fortolkning og formidling

  • gengive hovedindholdet af en historisk fremstilling og angive, hvad der er faktuelle informationer, og hvad der er forklaringer og fortolkninger.
  • formulere historiske spørgsmål som udgangspunkt for gruppedrøftelser.
  • give forklaringer på spor fra fortiden i landskabets udformning, bygningsværker og monumenter.
  • søge oplysning om ophav til forskelligartede informationskilder og tage stilling til pålideligheden.
  • diskutere forskellige værdier og argumentere for egne holdninger til historiske problemstillinger.
  • uddrage faktuelle elementer af historiske fortællinger.
  • formulere historiske fortællinger, hvori personerne udtrykker holdninger til historiske begivenheder.
  • etablere historiske scenarier og perspektivere det historiske indhold.
  • Dyslexie: En særlig velegnet skrifttype til ordblinde
  • Tilmeld nyhedsbrev
  • Tilmeld RSS Feeds
  • Tip en ven
  • Højtlæsning
    Læs højt
    Hastighed
     
     
     
    Tekstmarkering
    TIL
    FRA
  • Udskriv

Slaverne blev transporteret fra Afrikas Vestkyst til Caribien.

The Slave Trade af George Morland, 1791. Musee des Arts d'Afrique et d'Oceanie, Paris.

Close
Minimize